Svar på fråga och pomeloätande

Sitter här och äter pomelo (smaskens!), har aldrig hört talas om det för några veckor sedan. Är en stor typ citrusfrukt tror jag, smakar typ lite grapefrukt och den är lite torr. Men samtidigt saftig! Svårt att beskriva men god att äta!:)

Tänkte svara på en kommentar jag fick för några dagar sen som jag inte har orkat svara på förens nu:)

M skriver...

Jag är lakto-ovo-vegetarian och äter lchf. Det funkar bra. Youghurt och liknande är inte fett på ett överdrivet sätt (men smaken är som baken). Och man äter ofta mycket ovanjord-grönsaker om man äter enligt lchf (innehåller även få kcal, exempelvis spenat, blomkål och sparris. Att hjärnan skulle gå på 90 % av sin kapacitet är påhittat. Var kommer den informationen ifrån? Det står då inte i några fysiologiböcker (har läst biomedicin)! Man kan vara seg i kroppen och huvudet första veckan på kosten, men det försvinner (har dock inte upplevt det själv). Exempelvis fruktos ger en prestationshöjande effekt på hjärnan på kort sikt (kan även uppnås med koffein), men har andra negativa effekter på lång sikt (om man äter en mängd som kroppen inte kan hantera på ett bra sätt. Dessutom blir man hungrig efter en timme eftersom insulinet är aptitstimulerande). Ursäkta, du vet väl kanske detta, men kunde inte låta bli att kommentera:p Anyways, man ska äta det man känner att man mår bra av, och det är ganska individuellt.

Svar: var bra att det funkar bra för dig:) Det där med 90 % och hjärnan fick jag från en sida från svt.se, kommer dock inte ihåg adressen dit:( Vet inte om svt är en sån bra källa men det känns som om det skulle kunna vara mer sant om det stod på svt än typ i aftonbladet;) Men men.
Bara roligt med kommentarer och det är roligt att lära sig mer, så det är bara att kommentera på!:)

 
Så här söt blir man med en pomelo på huvudet:)


Kommentarer
Postat av: Alexis

Du fick min nya adress va?

Annars är den här, klicka på länken ^_^

Kramar<3

2010-12-10 @ 16:49:30
URL: http://simplicities.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag blir så avundsjuk. Sedan början av augusti har jag försökt att äta hälsosammare (även om vissa dagar har varit riktigt onyttiga) och har i genomsnitt hamnat på ca 1600kcal/dag. ÄNDÅ har jag gått upp från ca 48 kg till 53 kg, d.v.s. 5 kg! Jag har tränat betydligt mera under dessa månader och har visserligen fått synligare muskler och armmusklerna har blivit grymt stora. Men VARFÖR är inte min kropp som alla andras? Vet du varför bara jag går upp i vikt när jag försöker som tusan.

Mitt mål under dessa månader var att jag skulle hållas på ungefär samma vikt, men istället slimma kroppen lite. En liten del av vikten vet jag att är vatten, mat och muskler. Men de resterande kilona då, varför går jag upp i fettvikt?

2010-12-11 @ 22:33:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0