Svar på fråga (igen:)

tja jag har lite uppevikt och undrar om jag skulle kunna få hjälp med att förlora vikt har fulkomligt ingen aning om vad och hur jag ska göra.
Finns här även för att peppa / kram

Svar: att gå ner i vikt är faktiskt inte så svårt. Om man gör det på rätt sätt. Man behöver inte leva på sallad och morötter och träna flera timmar per dag för att lyckas gå ner i vikt (det är snarare då man misslyckas, i alla fall jag). För att gå ner i vikt krävs en hel del vilja, men jag är säker på att du har tillräckligt av den varan:)

Ett tips är att du minskar kraftigt på godis, läsk, chips och glass och sånt om du äter mycket av det nu, ät det kanske en gång i veckan eller så. Om man helt slutar att äta något slutar det ofta med att man får världens sug efter just det livsmedlet så inför istället en dag där du får äta både godis och glass om du vill!

Sedan är ett annat bra tips för att gå ner i vikt att minska på kaloriintaget genom att man byter ut t ex grädde till matlagningsgrädde och vanlig cremé fraiche till lätt/mini cremé fraiche, maten smakar precis lika gott och man blir mätt, jag lovar. Sedan tjatar ju alla om att man ska äta frukost och att frukostätare har en genomsnittligt lägre BMI än de som skippar frukost. Detta verkar ju vara vetenskapligt bevisat och jag tror på vetenskapen så detta är en grej jag har hakat på! Man behöver ju inte äta värsta gormemåltiden men en macka och en frukt tycker jag i alla fall duger utmärkt. Anledningen till att man ska äta frukost är i alla fall för att hålla blodsockeret på plats under dagen.

Att äta frukt är också ett bra tips tycker jag, själv är jag nästan kär i riktigt gröna och sura äpplen:) Hitta din favoritfrukt och käka på!

Träning är ju också en viktig del av att gå ner i vikt även om den inte är nödvändig. För att gå ner i vikt måste man göra av med fler kalorier än vad man stoppar i sig (en ganska enkel ekvation) och med träning gör man av med fler kalorier än om man sitter still. Om du inte är van vid att träna kan man alltid börja att gå promenader och sedan trappa upp träningen. Ta det lugnt och lyssna på din kropp så du inte skadar dig genom att pressa dig själv för hårt!

Det var några tips från mig, har fler på lager om du är intresserad, men för att summera bra saker att tänka på:

- Minska på godis, läsk, chips intaget.
- Ät frukost.
- Ät mycket frukt (och grönsaker)
- Byt ut feta livsmedel mot smalare alternativ
- Träna lagom mycket

       


Kommentarer
Postat av: marinesummer

Jag gillar detta. Ja, detta är bra. Rätt. Läste din förra blogg med. Men denna är bättre, du verkar ha "kommit på fötter" igen. Åtminstone så märks det att du försöket. Försöker köra den sunda vägen. Bra :)

2010-11-29 @ 15:03:19
URL: http://marinesummer.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0