Kycklingsoppa och fisksoppa!

Nu när jag ändå är inne på recept tänkte jag passa på att lägga in recept på  två supergoda och dessutom kalorisnåla soppor!:) Recepten kommer från Arla.se. Enjoy.

Kycklingsoppa
4 port

Ingridienser

2 kycklingfiléer, ca 250 g
1 äpple
1 gul lök
Arla smör
1 msk curry
1 krm svartpeppar
2 burkar passerade tomater, á 400 g
1 dl vatten
2 ½ dl Kelda matlagningsgrädde (jag använder mig av Milda tror jag det heter, 4 % fett)
2 grönsaksbuljongtärningar
1 krm socker
½ tsk salt
½ dl hackad persilja

Gör så här: Strimla kycklingen. Kärna ur och strimla äpplet. Skala och hacka löken. Fräs allt i smör och curry i en gryta. Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt soppan koka några minuter. Smaksätt med socker och salt. Strö över persilja.




Fisksoppa
4 port

Ingredienser

400 g fiskfilé, t ex sej eller lax
1 stor purjolök, ca 150 g
1 gul lök
Arla smör
1 krm svartpeppar
2 burkar passerade tomater, á 400 g
1 dl vatten
2 ½ dl Kelda matlagningsgrädde (jag använder mig av Milda tror jag det heter, 4 % fett)
2 grönsaksbuljongtärningar
1 krm strösocker
½ tsk salt
1 dl hackad dill

Gör så här: Skär fisken i bitar. Strimla purjolöken. Skala och hacka löken. Fräs purjolök och lök i smör i en kastrull. Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt koka några minuter. Lägg i fisken och låt soppan koka på svag värme 2-3 min. Smaksätt med socker och salt. Strö dillen över.

Kommentarer
Postat av: Lith

Betlar själv, hehe du skulle sett min rektor när jag bah "a, jag åker till afrika för att göra mitt projektarbete" XD

2011-01-23 @ 11:05:46
URL: http://lith.blogg.se/
Postat av: n

Åh okay :) men ja ska väga mig på fredag o då är mensen slut så det är bra :D haha...



2011-01-23 @ 11:41:56
URL: http://nastydiary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0