Päls & PETA

En sak jag inte fattar är hur man kan bära päls. När man vet att djuren vars päls togs från har med all sannolikhet inte levt ett värdigt liv. Antingen har djuret suttit i en trång bur där den inte har haft möjlighet att utträtta sina naturliga behov. Eller så har djuret levt det liv den är värd, i frihet, i skogen tills den hade oturen att fastna i en fälla som orsakar stort lidande. Vilket plågeri avlivningsmetoderna är ska vi inte ens prata om, men jag kan säga att i vissa fall dödas inte ens djuren innan pälsen plus skinnet avlägsnas...

Enligt mig har antalet personer som bär päls ökar enomt detta år, det känns som verkligen alla har päls antingen på jackkragen eller som en pälstuss högst upp på mössan. Förut tycker jag att det det mest var gamla kärringar som bar långa pälskappor, idag är det mest ungdomar jag ser som bär päls. Men iår har även sett småbarn som bär jackor med en äkta pälskrage. Varför? Jag vet inte. Beror det på okunskap att fler och fler bär päls? Om fler fick reda på den bistra sanningen om djurens lidande bakom ens päls kanske färre skulle välja att bära päls?
 
Jag skulle personligen aldrig, aldrig, aldrig få för mig att bära päls. Varför? På grund av det stora lidandet det orsakar för djuren och jag vill absolut inte gynna pälsindustrinsbranschen.

Jag tycker att alla ska besöka PETA's hemsida. "People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) is the largest animal rights organization in the world, with more than 2 million members and supporters."

 Och om ni som bär päls klarar av att besöka den här sidan och läsa om den grymma pälsindustrin fortsätta använda er pälsjacka är ni så hjärtlösa att det finns inte.

PETA har fotat några riktigt starka bilder som jag tänkte visa för er här, det värmer i mitt hjärta när jag ser att det faktiskt finns kända och rika personer som är emot pälsindustrin!















Bär du päls? Varför, varför inte?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag bär inte päls men jag har samtidigt inget emot folk som gör det. Jag ser pälsbärande och köttätande på samma sätt, jag äter dock kött haha. :)

2011-03-06 @ 15:34:36
Postat av: Anonym

fy för päls!

2011-03-06 @ 20:58:03
Postat av: :)

Hur känner du inför skinnjackor? Eller ärvda/secondhandköpta pälsar?

Jag har t.ex. ärvt en kort pälsjacka från min farmor(som gick bort för några år sedan). Hon kanske köpte den för trettio år sedan, då är det liksom inte jag som betalar och gynnar pälsindustrin eftersom den inte är ny.

Jag skulle aldrig(!) köpa en ny päls eller så, så på något sätt känns det mer okej att bära något som jag ärvt eftersom den annars bara skulle hänga i garderoben och bli maläten.

Förövrigt så tycker jag att det är snyggt med päls(helst fejk egentligen då) på vissa människor.

KRAM!!

2011-03-08 @ 18:13:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0