Söndagsskola för frivilliga

Har fortsatt med att fixa godis inför julen idag, gjorde ischoklad. När jag tog fram cocosfettet man har i kom jag på att cocosfett är väldigt hårt, kollade innehållsförteckningen och jo, det består av hundra procent mättat fett. Att jag inte har vetat det tidigare! Så ischoklad måste typ vara det sämta man kan äta, choklad och rent mättat fett. Jag kände mig helt plötsligt inte alls sugen på att stoppa dem i munnen senare:(

Alla vet nog att mättade fetter är dåliga, men varför är de egentligen så dåliga? Nu ska ni få gå i min lilla söndagsskola och kanske lära er något nytt!

Mättade fetter är när kolkedjan fettet består av bara innehåller enkelbindningar mellan kolen och vätena. De har en rak struktur vilket gör att de är lätta att stapla på varandra och gör att chansen för Vaan der Waalsbindningarna mellan molekylerna ökar. Det gör att kokpunkten för mättade fetter är högre än kokpunkten för omättade fetter (som saknar raka strukturer och har lägre chans att bilda VdW-bindningar). Därför är mättade fetter hårda i även i rumstemeratur.

Eftersom mättade fetter bara består av enkelbindningar har de svårt för bli nedbrutna av kroppen. När man äter mättade fetter ökar kolestrolhalten i blodet ökar --> risk för hjärt-och kärlsjukdomar ökar!

Mättat fett finns i bland annat grädde, bacon, kött, smör, ost...

Och med det var den lilla söndagsskolan slut! (Hoppas att det stämde, är ju inte bäst i klassen på kemi precis)


Kommentarer
Postat av: K

Tack för infon! Ska kolla i den kategorin då:) Äter du ungefär samma nu med eller har det ändrats något ju mindre du väger?

2010-12-19 @ 18:55:50
URL: http://headsyoulivetailsyoudie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0