Vikten av att tugga

Sen uppdatering idag, har haft lite fullt upp så därför har det inte blivit någon uppdatering för ens nu! För först gick jag i skolan, kom hem vid strax efter tre, då åt jag mellis och kolla på Top Model fast jag kunde typ hela avnsittet utantill för jag har väl sett det minst två tre gånger hyfsat nylingen.
Sen gick jag och syrran ut på en promenad efter att vi fastnade lite på hennes rum, kollade i några fotoalbum:) Sen när jag kom hem från promenaden så pluggade jag (duktigt) och sen blev det käk! Sedan pluggade jag igen och sen tränade jag på crosstrainern. Snart ska jag gå och fixa mitt kvällsfika och sedan ska jag lägga mig i sängen och läsa Mattillåtet och sen sova! Det är min plan.

Läste om en ganska intressant grej igår i Mattillåtet, läste viktigen av att tugga maten. Det var väldigt intressant måste jag säga! Boken tar bland annat upp att om man tuggar maten ordentligt hinner den bli så finfördelad att näringen snabbt kan tas upp i magen och förse hjärnan med näring och då skickar hjärnan ut mättnadskänslor som säger att vi har ätit tillräckligt! Om man tuggar maten slarvigt kommer maten ner som stora klumpar i magen och det tar längre tid för enzymerna i magen att bryta ner den --> det tar längre tid för hjärnan att få näring och kunna signalera att den har fått tillräckligt så förråden behövs inte fyllas på mer dvs mättnadskänslorna. Så när jag läste det igår kväll tänkte jag på att verkligen tugga maten, det är svårt att komma ihåg men ska försöka tänka på det från och med nu;) För ofta blir det så för mig att jag tuggar lite slarvigt, ofta bröd och pasta eftersom det är svårt att tugga, det bara glider iväg tycker jag:P Så tugga på gott folk!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Också läst att det är viktigt. Och jag tror på det. Man smakar ju mycket mer på maten då och allt blir så mycket godare! :)



Var bor du och hur gammal är du? :) om du vill säga såklart..

2011-03-17 @ 11:19:45
URL: http://www.hatkarlek.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0