Svar på fråga!

Anonym undrar...

Jag blir så avundsjuk. Sedan början av augusti har jag försökt att äta hälsosammare (även om vissa dagar har varit riktigt onyttiga) och har i genomsnitt hamnat på ca 1600kcal/dag. ÄNDÅ har jag gått upp från ca 48 kg till 53 kg, d.v.s. 5 kg! Jag har tränat betydligt mera under dessa månader och har visserligen fått synligare muskler och armmusklerna har blivit grymt stora. Men VARFÖR är inte min kropp som alla andras? Vet du varför bara jag går upp i vikt när jag försöker som tusan.
Mitt mål under dessa månader var att jag skulle hållas på ungefär samma vikt, men istället slimma kroppen lite. En liten del av vikten vet jag att är vatten, mat och muskler. Men de resterande kilona då, varför går jag upp i fettvikt?

Svar: Jag tror inte det du har gått upp är fett! Jag tror snarare att det är muskler. Nu är jag kanske ingen expert inom det här området men det är bara vad jag tror. Men du säger ju själv att du har fått synligare muskler så:) Ett tips är att du struntar i vågen och försöker fokusera på hur dina mått förändras, t ex midja, höfter, lår. Sedan är alltid kläder ett mått på om man har gått upp i fettvikt eller inte, hur sitter dina kläder? Lösare eller tajtare än förut? Där kanske du har svaret på om du verkligen har gått upp fem kg i fett eller muskler!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för att du svarade så snabbt =) Kläderna sitter likadant och de flesta mått är exakt likadana som när jag vägde 48 kg. Min rumpa är däremot några cm större (!!!), låren ca 1 cm större och strax under bysten har det minskat med ca 1 cm. Så i stort sätt samma mått, förutom den förbannade rumpan... Jag hade hoppats på att fett skulle försvinna från lår, mage och rumpa om jag började träna mer men tydligen inte på mig :( Jag är 168cm lång om det nu har någon betydelse.

Eftersom jag har haft ätstörningar i så många år så vet jag inte om jag ser större ut nu eller inte. Enligt mig själv ser jag dubbelt större ut nu med dessa 5 kilon, men det ser ut så automatiskt för mig eftersom att vågen visar mer. Jag borde ha en våg som säger exakt hur mycket av min vikt som är vätska och muskler :b

2010-12-13 @ 21:31:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0